New York, dag 5

23 mei 2017 - New York City, Verenigde Staten

Dit wordt alweer de laatste dag in New York. We zijn er morgen natuurlijk ook nog maar dan is het inpakken geblazen en op weg naar de trein richting Philadelphia. Vandaag wilden we in ieder geval nog in een groot gebouw en we zijn dus eerst naar Times Square gereden met de metro voor een licht ontbijt bij de McDonald's. Als jullie binnenkort 2 gezellige ronde balletjes voorbij zien komen dan zijn wij dat. Aan de andere kant lopen we ook wel weer heel veel dus misschien (hopelijk) compenseert dat weer een beetje. Van de alcohol worden we in ieder geval niet dik, want het goedkoopste biertje tot nu toe was 7 dollar (ongeveer 6 euro 50) dus daar drink je geen kratje van weg. Na het ontbijt zijn we 2 blokken gelopen naar het Rockefeller Center, een groot complex bestaande uit 16 gebouwen met in het midden een hele hoge wolkenkrabber, Top of the Rock genaamd. In Rockefeller Center zitten de beroemde NBC studio's waar onder andere de show van Jimmy Fallon wordt opgenomen. Na kaartjes te hebben gekocht voor het panoramadek op 67 hoog zijn we daar na een korte wachttijd met een pijlsnelle lift naar toe gebracht. En inderdaad: het uitzicht over de gehele stad met al die hoge gebouwen, het Empire State Building aan de overkant, Central Park, etc. is werkelijk enorm. We hebben daar heerlijk bijna een uur rondgelopen en heel veel foto's gemaakt (sowieso een afwijking van ons, we moeten nu al weer dringend gaan ruimen). Na de wolkenkrabber zijn we met de metro doorgereisd naar de wijk Soho in het zuiden van Manhattan, om daar lekker door de wijk en de wijken ernaast rond te lopen. We hebben behalve Soho ook de wijken Little Italy en Chinatown bezocht, allemaal met een eigen sfeer met vooral in Chinatown een volledig andere wereld. Werkelijk alles is daar Chinees, niemand spreekt er Engels en alles gebeurd er op straat. Heel leuk om door zo'n stad te dwalen zonder doel en zonder tijd. Inmiddels was het toch al weer 19:00 uur geworden en stond er nog één ding op het lijstje, de Brooklyn Bridge. Die hadden we tijdens de bustour natuurlijk wel al in de verte gezien, maar de brug zelf op moest nog gebeuren. De brug is erg lang, 4 kilometer bijna en we zijn hem tot 3 kwart afgelopen richting Brooklyn om van daaruit te kunnen genieten van het uitzicht richting Manhattan. De brug zelf is ook bijzonder fraai en speelde een rol in enorm veel Amerikaanse films. Helaas moesten we het zelfde stuk weer terug en na wat gegeten hebben aan de andere kant was het de hoogste tijd om terug te gaan naar het hotel en lekker te gaan slapen. Morgen beginnen we aan de reis naar Philadelphia. Iedereen succes en plezier met Ajax morgen....