New York, dag 3

21 mei 2017 - New York City, Verenigde Staten

Gisteravond waren we erg moe na weer een lange dag dus de blog is er even bij in geschoten. Sorry iedereen maar ik doe het nu alsnog hahaha. Gisteren zijn we heerlijk met de hop-on-hop-off bussen mee geweest. Dat zijn verschrikkelijk toeristische dingen maar er rijden er in New York heel veel en de maatschappij waar wij mee geboekt hebben biedt 5 verschillende routes aan die we 2 dagen lang onbeperkt mogen nemen. Het zijn dubbeldekkers met een open bovenkant zodat je vanaf boven een mooi zicht hebt over de stad en lekker wordt rondgereden. Het grote voordeel is natuurlijk dat je op plekken komt waar je lopend niet aan denkt en ondertussen vertelt de gids je ook nog van alles. We hebben eerst de metro gepakt naar Times Square om vandaar uit de zogenaamde rode lijn te pakken. Die maakt een grote cirkel langs alle grote hoge gebouwen (het Empire State Building, de Chrysler Tower, het terrein van 9/11 met de nieuwe hoogste toren van New York) en komt vervolgens bij de haven waar vandaan je naar het Vrijheidsbeeld kunt. Daar zijn we uitgestapt om over te stappen op de groene lijn. Die gaat via de Manhattan Bridge naar de wijk Brooklyn die aan de overkant van de Hudson rivier ligt. Vanaf de brug heb je een werkelijk geweldig uitzicht over de skyline van New York en kun je de naastgelegen Brooklyn bridge zien liggen, een hele mooie oude en beroemde brug. Onderweg kom je door leuke wijken en hele fascinerende buurten en om alles daarna ook nog eens lopend te beleven heb je geen 7 dagen maar minstens 100 dagen New York nodig. We moeten het dus met de indrukken doen helaas. Nadat we in de bus zijn blijven zitten tot Times Square hebben we daarna de derde (paarse) lijn gepakt die min of meer het midden van Manhattan doet. We zijn uitgestapt bij de Hudson rivier om vandaar lekker te gaan lopen. Het weer was inmiddels prima en we zijn begonnen aan de zogenaamde High Line. Oorspronkelijk liep er in de jaren 30 een verhoogde spoorlijn dwars door de stad om de bevolking te bevoorraden. Toen de spoorweg in de jaren 80 buiten gebruik raakte wilde men deze eigenlijk slopen maar hebben liefhebbers dit tegen gehouden en werd het een soort wandelpark annex park. Je kunt nu 2,5 kilometer heel hoog door de stad lopen op een mooi wandelpad met veel groen om je heen terwijl beneden je de auto's rijden. Heel leuk maar ook heel druk want het pad wordt jaarlijks door 5 miljoen mensen bezocht. Na de wandeltocht zijn we even naar het hotel gegaan om ons op te frissen want om 20:00 uur stond de 4e buslijn op het programma: de nacht toer. Feitelijk dezelfde route als de eerste die we deden, alleen dan in de avond en gecombineerd met de brug naar Brooklyn. Geen nieuwe dingen maar wel heel mooi om het in de avond te zien met al die lichten en al die hoge gebouwen. Heel erg indrukwekkend en vooral ook heel erg koud. Het leek wel winter in zo'n open bus en ondanks de mooie tocht waren we weer blij dat we eruit waren. In het centrum hebben we nog even snel een pizza gegeten en toen lekker naar het hotel om daar als een blok in slaap te vallen. Met nu dus alsnog de blog :) Morgen, dus eigenlijk vandaag, belooft het de hele dag te gaan regenen hier dus we moeten even kijken wat we gaan doen. We laten het weten...

1. Elly van Toorenburg:
    23 mei 2017
    Hallo globetrotters!
    Mooie foto"s hoor! Het is net of we er een beetje bij zijn.
    Wij zitten hier te puffen van de warmte, dus het gaat goed!
  2. Marco:
    23 mei 2017
    ziet er indrukwekkend uit heel veel plezier nog. hebben ze ook bier en bitterballen xx
  3. Anja & Danny:
    24 mei 2017
    Hey Marco bier is er wel maar helaas geen bitterballen, ik denk dat Danny dat in Nederland meteen goed gaat maken :-)
  4. Claudia:
    28 mei 2017
    De gebouwen zien er echt giga uit op de foto, dus in het echt zal het nog zeker veel indrukwekkender zijn. Mooi hoor! Xxx