New York, dag 2

20 mei 2017 - New York City, Verenigde Staten

Vanmorgen waren we voor dag en dauw al wakker. Waarschijnlijk niet zo gek na het vroege te bed gaan van gisteren maar vreemd was het wel. We besloten om dan maar lekker vroeg Central Park in te gaan, het grote park midden in Manhattan waar ons hotel vlakbij ligt. Daar waren we al rond 08:00 uur, lekker vroeg dus maar al omringt door mensen met fietsers, honden, mensen met kinderen, mensen die aan het rennen waren, mensen met honden & kinderen die aan het rennen waren, enfin: het park wordt voornamelijk gebruikt voor recreatie. Erg leuk om te zien. Het is ook echt een heel mooi park met waterpartijen, een nagemaakt kasteeltje, heel veel natuur, kronkelpaadjes en veel lig & speelweiden. Kinderen zijn er lekker aan het honkballen en niets doet eigenlijk meer denken aan die enorme stad die er omheen ligt. Het ruikt er zelfs naar bos. Op een terrasje hebben we een koffie en een muffin gegeten en toen zijn we het park uitgelopen op weg naar de drukte van Times Square. Dat bleek nog een stevige wandeling, maar in de stad is genoeg te zien om dat gemakkelijker te maken. Wat is New York leuk met al die mensen, dat drukke verkeer (zo veel grote vrachtwagens, stromen met gele taxi's, 4 rijen dik voor het stoplicht) en overal imposante hoge gebouwen. Je kijkt echt je ogen uit. Uiteindelijk zijn we vanaf Broadway (de beroemde straat met al die theaters) bij Times Square aangekomen. Dat is echt de overtreffende trap van schreeuwerige reclame. Het is bijna niet te beschrijven hoe druk het daar is met reclameborden, neon en andere zaken. Alles beweegt, alles maakt geluid en nooit is het uitzicht hetzelfde. En druk met toeristen, dat natuurlijk ook. We zijn even een grote Disney winkel in geweest, hebben M & M's gekocht in een winkel die alleen dat verkoopt (in 3 verdiepingen) en zijn daarna even heerlijk op een soort tribune gaan zitten die daar staat en van waaraf je heerlijk even al die drukte op je kan laten inwerken. Heel leuk en boeiend om daar eens te zijn. Na Times Square hebben we kaartjes gekocht voor 2 dagen onbeperkt met de hop-on-hop-off bus (jullie weten wel: die verschrikkelijke toeristen dingen die ook in Amsterdam rijden) maar die zijn gepland voor morgen en overmorgen dus daarover later meer. Het is heel toeristisch maar wij willen het vooral gebruiken om grotere stukken van de stad gemakkelijker en sneller te zien. Uiteindelijk hebben we de metro gepakt richting de veerpont naar Staten Island. Dat is een enorme woonwijk aan de overkant van Manhattan waar feitelijk voor toeristen niets te doen is maar de veerpont heeft 1 groot voordeel: hij vaart langs het Vrijheidsbeeld. Je kan daarvoor ook (dure) kaartjes kopen om ook even aan de voet ervan te staan, maar erin kan je toch niet (dat kan wel maar moet maanden van te voren besproken worden) en vanaf een afstandje is het beeld net zo mooi vonden wij. We hebben de bronzen dame van alle kanten gefotografeerd en bewonderd en eenmaal aan de overkant aangekomen hebben we dezelfde veerpont weer teruggenomen naar Manhattan. De aankomst van de boot is bij het zogenaamde Financial District met echt enorm hoge wolkenkrabbers. Daar zijn we nog even lekker doorheen gelopen richting Wall Street (de effectenbeurs van New York) en het ground zero terrein wat herinnert aan de gevallen Twin Towers in 2001. Men heeft daar een hele hoge nieuwe toren neergezet (waar je ook in kan, maar dat hebben we (nog) niet gedaan) en ook is er een hele grote vierkante waterbak gekomen met middenin een vierkant gat waar dat water weer wegloopt. Op de rand alle namen van de mensen die toen zijn omgekomen. Heel mooi en ook heel indrukwekkend. Daarna zijn we doorgelopen in de richting van China Town, maar halverwege begon de vermoeidheid er toch in te hakken (hé, ik ben ook geen 47 meer) en zijn we met de metro lekker naar het hotel gegaan. Daar hadden we nog wat eten liggen van gisteren dus dat was makkelijk. Nu even de foto's uploaden, dit verhaal typen en bijkomen van heel veel dingen die we gezien en gedaan hebben en de voetjes lekker rust geven. Tot gauw weer iedereen!!!

1. Elly van Toorenburg:
    21 mei 2017
    Geweldige foto"s! Het is net of we er bij zijn!
    Enjoy!
  2. Claudia:
    21 mei 2017
    Lieve Anja en Danny. Het ziet er gaaf uit en wat een nieuwe indrukken weer he? Ze hadden geen mooier kado voor Danny kunnen bedenken voor zijn verjaardag die M&M winkel!Heel veel plezier en dikke kus.
  3. Monique en Gerrit:
    21 mei 2017
    Beetje laat, maar Danny nog gefeliciteerd, nog 2 jaar hoor ik ook bij de ouwe l.....
    Wat een bijzondere stad blijft het toch, we houden je blogs vanaf nu weer goed in de gaten