The Amish

31 mei 2017 - Binghamton, New York, Verenigde Staten

Vandaag zijn we zoals al gemeld naar de Amish gegaan. Na het ontbijt hebben we een route binnendoor uitgezet richting het plaatsje Lancaster wat midden in het gebied ligt waar ze wonen. De Amish, jullie lezen de blog vanzelfsprekend ook om iets te leren haha, zijn de nakomelingen van de Zwitser Jacob Amman die rond 1700 brak met de minder strenge protestantse leer in zijn land en vertrok naar Amerika. Vanuit Europa volgden daarna vele volgelingen die allemaal rond Lancaster en mooie namen als Intercourse en Bird-in-Hand zijn gaan wonen. Ze leven daar nog overwegend het leven van 1800 met zo min mogelijk moderne technieken met een strenge godsdienstige inslag. Na een tocht van 3 uur kwamen in Lancaster aan wat we eerst bekeken hebben maar waar eerlijk gezegd niet heel veel aan was. Wel lekker even (weer) Vietnamees gegeten, een heerlijk afwisseling op de rest van ons niet bepaald calorie-arme voedsel. Vanuit Lancaster kregen we bij de plaatselijke VVV van een vriendelijke medewerkster een zeer uitgebreide routebeschrijving mee van het gebied waar de meeste Amish wonen. We zijn de route gaan rijden en kwamen onderweg inderdaad heel veel Amish tegen. Een boeiende gemeenschap, we kunnen niet anders zeggen. Ze zijn er uit alsof ze zo uit een schilderij uit 1800 zijn gestapt. Het merendeel rijdt in koetsjes met een paard ervoor en vooral de ouderen ploegen het land ook nog volledig zoals vroeger met een ploeg en 4 paarden. De jongeren zijn allemaal gekleed volgens de laatste mode uit 1800 en ze hebben allemaal hetzelfde kapsel en (de mannen dan) een grote baard. Vanuit de auto heeft Anja veel foto's van ze kunnen maken, want formeel zijn ze niet zo blij met fotograferende mensen, alhoewel ze ook wel weer deels leven van het toerisme. We hebben geconcludeerd dat Annie Paparazzi daar overigens erg goed in is en er zitten prima plaatjes bij. Verder bewonen de Amish een schitterend gebied met prachtige boerderijen, alles even netjes onderhouden en als je onze auto even wegdenkt stap je zo terug in de tijd. Heel leuk om er eens te zijn. Na het eten van een ijsje op één van de Amish boerderijen (met melk van de eigen koeien) zijn we vervolgens om weg gegaan richting de Niagara watervallen. Dat is ruim 7 uur rijden dus dat hebben we niet gered maar we zijn een heel eind gekomen en bevinden ons thans in het plaatsje Binghamton, waarvan we de rest naar Niagara Falls zullen gaan rijden. Daarover morgen weer verder.

PS: het is een motel in een plaatsje waar de Engelsen en Amerikanen in 1830 ofzo ernstig hebben gevochten. De internetverbinding is ook van die tijd, dus de foto's laden ongeveer 1 per uur. Amish laten zien is op dit moment even lastig dus. Ik voeg ze dus later even toe......

1. Claudia:
    2 juni 2017
    Het lijken wel foto's uit een filmopname van die amish. Ook leuk die motorrijder met zijn hondje en had je nou op één van die foto s een bitterbal op je vork Anja?
  2. Anja:
    2 juni 2017
    Nee jammer genoeg niet voor Danny, veel vettigheid in dit land maar geen bitterballen . Hoe vind je de foto van het steppende amish jongetje gemaakt vanuit de auto door mij, is hij goed of niet . Het was ecgt erg bijzonder om daar te zijn. Xx
  3. Elly van Toorenburg:
    3 juni 2017
    Geweldige foto's! Wij genieten met jullie mee!
  4. Anja:
    3 juni 2017
    Hoi Ellie, ja wij genieten hier ook erg, het voelt alsof we al een hele tijd op vakantie zijn maar het is pas 2 weken. Liefs van ons