Washington, dag 2 en 3

27 mei 2017 - Washington D.C., Verenigde Staten

Vandaag zijn we aangeland in het plaatsje Woodstock, Virginia. En nu denken jullie natuurlijk: huh, heb ik wat gemist? Ja, een volle en een bijna volle dag in Washington. En om die nog even terug te halen een terugblik:

Zaterdagochtend hebben we lekker ontbeten in het hotel. Daarna hebben we de metro gepakt richting Washington, omdat we eigenlijk in een klein plaatsje erbuiten zaten. De metrorit duurde 45 uur maar was prima te doen en uiteindelijk kwamen we precies terecht bij 'The Mall'. Dat is een erg groot gebied wat feitelijk bestaat uit een enorm langgerekt grasveld met daar omheen op de lange zijden een groot aantal musea die allemaal behoren tot het Smithsonian Institute en aan de korte zijden aan de ene kant het Capitool en aan de andere kant het Lincoln Memorial Center. Er tussen in staat ook nog de grote naald die het Washington Monument heet en ligt er nog het Witte Huis, de woning van de huidige Amerikaanse Clown. De Amerikanen vieren aanstaande maandag de 29e het zogenaamde Memorial Day, een dag waarop ze alle gevallen Amerikaanse soldaten herdenken. En dat doen ze, eerlijk is eerlijk, met meer respect en veel uitbundiger dan hier. Washington zag dan ook letterlijk zwart van de mensen die bij de verschillende oorlogsmonumenten alvast kransen en bloemen kwamen leggen en daarnaast was het verschrikkelijk druk met motorrijders vanuit het hele land die de zogenaamde 'Wall' hadden gereden: 10 dagen met de motor vanaf Californië naar Washington. De oudere deelnemers zijn bijna allemaal Vietnam veteranen, de jongeren zijn of hun zoons of dochters of hebben gevochten in Irak of in Afghanistan. Leuk om die gasten en de verbroedering van ze eens van dichtbij mee te maken. Het maakte de stad echter wel nog veel drukker dan normaal. De trappen van het Lincoln Memorial zaten helemaal vol met veteranen die op gegeven moment allemaal het volkslied gingen zingen, enorm indrukwekkend. Erna even wat gegeten bij 1 van de enorme lange rij met foodtrucks, we konden bijna niet kiezen. Omdat het op gegeven moment weer (hard) ging regenen hebben wij 2 van de 12 musea bezocht die zich aan The Mall bevinden. We hebben gekozen voor het National Air & Space Museum (vol vliegtuigen, een nagebouwd vliegdekschip, raketten, de maanlander etc.) en het Arts & Industries Museum, feitelijk moderne kunst. Beide musea waren erg boeiend. Na het museumbezoek was het inmiddels al weer half 6 en hadden we alleen het Capitool nog niet gezien. Daar kwamen we niet erg dichtbij om foto's te maken, maar uiteindelijk was deze van links en rechts wel te benaderen en bleek er de generale repetitie te zijn van een een groot concert wat zondag de 28e live wordt gehouden ter ere van (ook al weer) Memorial Day. Het zou om 20:00 uur beginnen en het was inmiddels weer lekker weer dus we hebben besloten te blijven. Gedurende de tijd wachten, wat wel de moeite was met al die mensen kijken, het prachtige Capitool achter ons en een boeiend podium voor ons, begon de show, raakten we aan de praat met een Amerikaans echtpaar wat daar had afgesproken met nog 2 anderen. Die kwamen een stuk later maar het resultaat was wel dat we ook mee mochten eten met de enorme picknick mand die ze bij zich hadden, dus dat was wel erg leuk en vriendelijk. Na de show, erg indrukwekkend, zijn we naar de metro gelopen en naar huis gegaan. Daar had ik echt geen zin meer in de blog, dus lekker gaan slapen.

In de morgen hebben we het hotel verlaten en zijn we met de auto in de richting van Arlington (een enorme militaire begraafplaats) gereden met ernaast het Pentagon. Daar wilden we de begraafplaats even zien en ook de motorrijders die van daaruit in één lange grote stoet zouden vertrekken uit de stad, de zogenaamde Rolling Thunder. Die uittocht hebben we niet meer meegemaakt want die was pas om 3 uur 's middags, maar wel verschrikkelijk veel geparkeerde motoren gezien. De organisatie had het over 60.000 (!) motorrijders. Na een kort bezoek aan de indrukwekkende begraafplaats zijn we in de auto gestapt en thans beland in Woodstock, Virginia, niet te verwarren met het beroemde andere Woodstock. Van daaruit gaan we morgen de bossen in. Nu even lekker rust en tot morgen.

PS: sorry voor het lange verhaal.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dave & Cheyenne:
    Hee!
    Wat een supergave reis maken jullie zeg!
    En leuk dat jullie precies met Memorial day in Washington zijn! Het zal zeker heel indrukwekkend zijn allemaal. Gave fotos ook. :)

Heel veel plezier!

Liefs,

Dave & Cheyenne
  2. Ilone en Ton:
    Hay guys
    Wat een indrukken !!!
    En wat een belevenis.
    Ik was Ton al een tijdje kwijt maar zie dat Danny hem in het museum heeft gevonden
    Nu lekker tot rust komen in de natuur ,geniet ervan en pas op voor wilde dieren.
    Dikke kus van ons !
  3. Harold:
    29 mei 2017
    Hoi familie..We volgen jullie blog en vinden dat super leuk!
    Als jullie na de vakantie bij ons komen eten zorgen we voor sla en magere Yoghurt als toetje....toch?
  4. Anja & Danny:
    30 mei 2017
    Iedereen dank voor de leuke reacties. Wij op onze beurt vinden het ook heel leuk dat jullie ons vanuit Nederland volgen. @Ilone: hij kwam ons inderdaad al bekend voor, maar we hebben geen van beiden (volgens mij dan) Ton ooit naakt gezien, dus er ging niet zo snel een lichtje branden. @Harold & Ingrid: dat is prima, als er maar een lekker stuk vlees en een biertje bij zitten maakt het ons niets uit.....
  5. Claudia:
    2 juni 2017
    Hoi lieve jullie met z'n tweetjes. Wat een mooie reis is dit ook weer en wat heerlijk om zoveel mee te maken he? Ik wens jullie nog heel veel mooie en bijzondere momenten, maar dat gaat zeker lukken! De foto's zijn te gek! Xxx