Derde dag Cuba, maandag 5 november 2018

5 november 2018 - Havana, Cuba

Na het eenvoudige ontbijt (was is Guave-sap smerig zeg) zijn we vanmorgen met nieuwe moed Havana in getrokken. En inderdaad: de stad is super de moeite waard!!! Vanaf ons hotel zijn we eerst naar het nabijgelegen plein (waar ook het internet-hotel zit) gelopen om daar te beginnen met een lekkere kop koffie. In ons verblijf kregen we ook wel koffie, maar dat haalt het toch niet bij het ‘echte’ werk. Daarna hebben we ons vol vertuiging in het alledaagse leven van Havana gestort. Wat een heerlijke stad is het. Het drukste (en leukste) gebied bestaat feitelijk uit 3 (met ‘ons’ plein mee) 4 pleinen in een soort diamant vorm. Daar tussen in lopen 2 grote straten vol met winkeltjes, cafés en restaurantjes. Waarvan sommige er prima uitzien en sommige ook helemaal niet. Echte touristen-plekken worden afgewisseld met een soort luik in de gevel waar je een stuk pizza zou kunnen bestellen als je dat zou willen. Heel divers en heel kleurrijk allemaal. Bepaalde straten zijn prachtig opgeknapt met mooie koloniale gevels, andere straten zijn zo vervallen dat voor de ramen niet eens glas zit, stukken balkon naar beneden zijn gekomen en bewoning onmogelijk lijkt. Lijkt, want er wonen gewoon mensen. In vergelijking tot zondag barstte het nu van de mensen in de straten, klonk overal Salsa-muziek en troffen we op zeker 10 verschillende plekken straatorkestjes aan die de heerlijkste muziek maakten. Verder beschikte iedere bar of restaurant over de heerlijkste Mojito’s en hebben wij ons kortom heerlijk vermaakt. Halverwege de dag hebben het café bezocht waar Ernest Hemmingway dagelijks scheen te komen en alwaar de Daiquiri uitgevonden is (een soort cocktail in een driehoekig glas). De bar, El Floridita, is werkelijk een soort pelgrimsplaats voor mensen die in Havana zijn en je moet worstelen om er binnen te komen. Zeker toen er ook nog een prima bandje begon te spelen was het er afgeladen vol. Na twee van die heerlijke drankjes per persoon naar binnen te hebben gewerkt zijn we lekker verder gelopen.  Uiteindelijk hebben we ergens in een restaurant gegeten, die duidelijk eigendom was van de staat. Dat is echt een enorm verschil met een particulier restaurant! Waar de laatste soort mensen in dienst heeft die zin hebben in hun werk en dat ook uitstralen is dat  bij zo’n staatsrestaurant niet het geval. Men toont ook een menukaart met daarop 40 verschillende gerechten met de mededeling dat ze alleen nog rijst met vis en rijst met rundvlees hebben. Nou ja, hoeven we er tenminste niet lang over na te denken. Voor de deur van een laatste café kwam er een als een Cubaanse man verklede dame al dansend naar ons toe en gingen we met deze persoon beiden op de foto. Als accessoire kregen we een sambabal en een sigaar in onze hand en wilde zij, zoals gebruikelijk een kleine bijdrage. Die gaven we netjes en toen vertrok ze, ons achterlatend met zowel de sambabal als de sigaar. Die liggen dus nu op het nachtkastje hahaha. Als afsluiter van de dag hebben we heerlijk koffie gedronken op het supermooie dakterras van een ander hotel in de omgeving. Heerlijk met een koel briesje en prachtig uitzicht over de stad. Want nog even: wat is het hier VERSCHRIKKELIJK wam zeg. Je loopt in zeker 33 graden rond en je T-shirt is al vochtig als je het aangetrokken hebt. Een heel raar contrast als je bedenkt dat we als we thuiskomen straks feitelijk direct in de wereld van de kerstmarkten en kerstdorpjes rollen. Maar we klagen niet, want beter dit dan regen. Tot zover ons reisverslag van vandaag. Morgen en overmorgen, dinsdag en woensdag dus, voeg ik even als een apart verslag toe want die dagen bestaat uit hetzelfde Havana als vandaag dus dat verschilt niet veel qua dagbesteding. We genieten in ieder geval met volle teugen en zijn blij nog even in deze mooie stad te mogen blijven.

1. Truus:
    7 november 2018
    Leuk verslag van een prachtig land. Nog veel plezier xxx
  2. Ilone:
    7 november 2018
    Hey lieve vrienden,altijd leuk om jullie reis belevenissen te lezen.
    Heel veel plezier daar en geniet van de mooie plekjes.
    Dikke kus Ton en Iloon