Vierde en vijfde dag Cuba, dinsdag 6 en woensdag 7 november 2018

7 november 2018 - Havana, Cuba

De laatste 2 dagen in Havana combineer ik maar even, omdat de dingen die we doen in deze stad erg in elkaar overlopen, ook qua foto’s. Dinsdagochtend zijn we na het ontbijt richting het water gelopen om aldaar het museum van de Revolutie te bezoeken. Vanzelfsprekend is men in Cuba bijzonder trots op alles wat de verzetsstrijders Fidel en Raúl Castro, Che Guevara en anderen in 1959 hebben bereikt in hun strijd om de toen heersende Batista af te zetten. Vanaf het balkon van het voormalig presidentiële paleis sprak Fidel in 1959 de Cubanen toe en daar zat ook het museum. Erg interessant, al maakte het geheel zeker binnen wel een wat amateuristische indruk. Buiten was wel leuk, want daar stonden diverse voertuigen die gebruikt waren in de strijd (compleet met kogelgaten) én het schip de Granma waar de eerste verzetsstrijders vanuit Mexico naar Cuba voeren om vandaar aan de revolutie te beginnen. Een prima museum dus in een prachtig gebouw. Na het cultuurgedeelte zijn we weer de gehele dag lekker door de stad wezen slenteren. Her en der wat gegeten en gedronken en eigenlijk alle straatjes en pleintjes weer bekeken en bezocht die we gisteren al gezien hadden. Het is en blijft prachtig allemaal: al die mooie oldtimers op de straat, overal muziek en een mooie mix van oude en nieuwe gebouwen, al dan niet ingericht als mooie bar óf als een soort woning die zo uit een musical decor kan zijn weggelopen. Na een dutje in ons verblijf zijn we ’s avonds lekker gaan eten op het oude plein en hebben daar nog 2 drankjes gedronken op het terras van een hotel waar weer een goede band aan het spelen was. Daarna lekker naar bed.

Vanmorgen hebben we niet in het hotel ontbeten maar lekker in één van de straatjes nabij het water. Prima eten, alleen had een aannemer of iets dergelijks bedacht om sloopwerkzaamheden te gaan verrichten vlak om de hoek waardoor we steeds in een wolk van gruis en dieselrook zaten. Nou ja, dan maar weer 2 jaar korter leven, we halen het wel weer in. Verder lekker rustig aan gedaan vandaag, het leek zelfs nog heter dan gisteren te zijn dus op ons gemak langs de winkeltjes en barretjes gebanjerd, af en toe wat te drinken genomen en lekker nog even een dutje gedaan. Vanavond wilden we eigenlijk een ritje maken in één van de vele oldtimers maar Anja dacht dat ik dat heel erg graag wilde en ik dacht dat Anja dat heel erg graag wilde dus toen we dat beseften hebben we het maar niet gedaan. Toch weer zonde van die 40 CUC zo'n uurtje in een stad die we eigenlijk nu al een beetje hebben leren kennen. Dus dan maar even ons verhaal afmaken, foto's erbij en lekker eten straks. Morgen vertrekken we met de bus vanaf Havana naar Vinales en de kans bestaat dat we vanaf vanavond dus echt weer een paar dagen onbereikbaar zijn qua internet en de blog. Sorry alvast daarvoor, maar we melden ons snel weer!!!