Zestiende dag in Cuba, zondag 18 november 2018

18 november 2018 - Santa Clara, Cuba

Belachelijk vroeg, de bus vertrok al om 07:30 uur en je moet er 3 kwartier van te voren al zijn, zijn we weggeslopen uit ons verblijf (nadat we netjes alles betaald hadden hoor) en hebben we lopend de weg naar het busstation afgelegd. Ondanks het vroege tijdstip was het al weer bloedheet en volledig bezweet van het sjouwen en voortsleuren van de koffers over de klinkers kwamen we op het busstation aan. De bus was netjes op tijd en 3 uur later kwamen we aan in Santa Clara. Onze tactiek om eerst alle schreeuwende taxichauffeurs af te poeieren en pas buiten rustig rond te kijken wierp opnieuw zijn vruchten af en we zijn in zee gegaan met een hartstikke vriendelijke en goed Engels sprekende jongen. Die reed ons in zijn super goed onderhouden Lada naar ons verblijf voor een zeer schappelijke prijs. Toen we aangaven dat we gaat naar het Che Guevara monument wilde stelde hij voor om eerst even alles in het verblijf te regelen en ons een drie kwartier later weer op te halen (ongelukkigerwijs is het monument pal naast het busstation maar om dat monument nu met 2 zware koffers te bezoeken is ook zo wat). Dat ging dus prima. We hebben daarna het monument bezocht en dat was super indrukwekkend. Een groot betegeld plein, een enorme hoeveelheid trappen en op de top het grote beeld van Ernesto (Che) Guevara. Eronder is nog een klein museum en een mausoleum waar hij en 17 anderen begraven liggen. Mooi om eens te zien. Daarna heeft de taxi ons nog naar een andere plek in Santa Clara gebracht, waar zich een aantal treinstellen bevonden. Che Guevara had daar met een bulldozer de trein van de regering van de rails geduwd waardoor de tot de tanden bewapende troepen in de treinstellen niets meer konden doen en men zegt dat daar feitelijk de onafhankelijkheid werd bereikt. Daarna Santa Clara te voet verder verkend. Het stelde niet zo heel veel voor: een leuk pleintje met indrukwekkende gebouwen, een boulevard met veel dichte winkels (wellicht omdat het zondag was) en weinig echt leuke eet- en drinktentjes. Anja was met haar voet wat ongelukkig van een stoep gestapt toen ze wilde uitwijken voor iemand en had daar erg last van dus we hebben ons eerst maar een paar uur vermaakt in ons verblijf met een boek en wat extra slaap. Daarna ging het met de voet wel iets beter en hebben we uiteindelijk een soort ‘all you can eat’ buffet ergens gevonden in een staatsrestaurant. Wel prima, maar niet hoogstaand. Maar wat kan je verwachten voor 6 CUC per persoon. Voor dat geld was het eigenlijk niet eens heel slecht. Na het eten hebben we nog even lekker koffie gedronken op het pleintje en geluisterd naar een concert wat in de muziekkapel midden op het plein werd gegeven. Daarna lekker naar ons verblijf en klaar maken voor de laatste busreis: morgen gaan we terug naar Varadero om daar nog even lekker 6 dagen te luieren. Tot morgen.