Twaalfde dag in Cuba, woensdag 14 november 2018

14 november 2018 - Trinidad, Cuba

Vanmorgen zijn we richting Trinidad vetrokken. Cienfuegos was zeker de moeite waard maar dat hadden we uiteindelijk wel gezien, ondanks het super verblijf bij Pepé en Isabel. Op ons gemak hebben we lekker ontbeten en nog anderhalf uur rustig aan gedaan omdat de bus uiteindelijk pas om 11.40 uur zou vertrekken. Op het busstation aangekomen was het wel een soort van chaos. Iedereen liep door elkaar heen, onze bagage moesten we afgeven bij een mannetje met een hele grote kar waar onze koffers op gingen, maar daarna werden we weer naar binnen gestuurd om daar verder te wachten. Maar wanneer de bus kwam, welke het was, niemand scheen het te weten. Uiteindelijk kwam er een Viazul bus aangereden vanuit Havana en omdat de kar met onze koffers daar heen ging zijn wij daar ook maar ingestapt. En het klopte want even voor 14:00 uur arriveerden we op het busstation van Trinidad. We hebben op de busstations een nieuwe tactiek: er verdringen zich als de bus aankomt ongeveer 40 tot 50 Cubanen met taxibordjes en aanbod voor verblijf. Je wordt er helemaal gestoord van want je moet geen 1 of 2 keer zeggen ‘nee, dank u wel’ maar 50 keer. We lopen nu gewoon weg van het busstation, gaan ergens rustig op een bankje onder een boom zitten en gaan dáár pas kijken waar we heen moeten en hoe we daar gaan komen. Net als in Cienfuegos was ook ons huidige verblijf prima te lopen en een kwartiertje later kwamen we daar aan. Een prima verblijf verder, grote hoge kamer, koelkastje, eigen balkonnetje, prima. Trinidad hebben we even vluchtig verkend al, en het lijkt een prima compacte stad met veel barretjes, veel restaurants en zo te zien veel gezelligheid. We gaan het zien. Voorlopig ben ik al weer 2 bier en 2 Mojito’s verder dus in Nederland zal ik me gaan inschrijven bij de dichtstbijzijnde kliniek hahaha. Nee, dat komt wel goed, maar drank (en dan vooral bier en rum) is hier gewoon een soort levensbehoefte. Vervelend. Ik heb dit verhaal alvast voorbereid in Word en zo meteen gaan we lekker ergens eten. De stroom is net weer voor een kwartier uitgevallen in de hele wijk (gelukkig hadden we een zaklantaarn bij ons) maar nu brand alles weer en kunnen we onze weg weer vinden. Ook weer een half uur in de rij gestaan net bij de Etexa voor internetkaartjes dus straks komen we online met dit reisverhaal.