Eerste dag Cuba, zaterdag 3 november 2018

3 november 2018 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Nou hier is hij dan, de blog. Althans, het eerste verslag vanuit Cuba. Internet was al lastig, zo waarschuwde men, maar het bleek feitelijk nog lastiger als we dachten. Pas op dag 2 in Havana (dus halverwege dag 3 in totaal) is het ons pas gelukt om internetkraskaartjes (4 x woordwaarde) te kopen en zitten we nu in de lobby van een prachtig hotel (waar we niet slapen hahaha) even te internetten. En kan ik nu pas de blog en foto’s online zetten….

Zaterdag was het zover. We gaan naar Cuba. Door de mooie verhalen erover en alles wat we er nu over gelezen hebben zien we er erg naar uit. Aan de andere kant is er ook wel weer wat onzekerheid: hoe gaat alles, hebben ze alles, hebben we niets vergeten. Dit omdat iedereen zegt dat bepaalde zaken er echt niet te krijgen zijn. Internet is lastig, telefoneren is lastig. Etc. Enfin: we gaan het gewoon beleven!!

Zaterdagmorgen zijn we om 04:30 opgestaan, snel gedoucht en de laatste spullen ingepakt. Om 05:30 uur stond Jeffrey netjes voor de deur om ons weg te brengen, dus dat ging in ieder geval helemaal prima. Bij aankomst op Schiphol was ook het inchecken zo gebeurd en al vrij snel hadden we weer 2 uur over om te niksen. Geen punt. Beetje koffie drinken, croissantje erbij en gewoon rustig afwachten. Om 08:30 zijn we uiteindelijk vertrokken richting Varadero op Cuba. De vlucht was prima, heel veel beenruimte (die hadden we er gelukkig extra bijgeboekt) en geen vertraging verder. Alleen her en der wat turbulentie maar dank zij de pilletjes die Anja had ingenomen had zij daar betrekkelijk weinig last van. Gelukkig maar. Het was 9 en een half uur vliegen terwijl we dachten dat het 11 uur vliegen was, dus zelfs dat viel mee. Alvast de eerste regels van de blog getypt, filmpje gekeken en 8 afleveringen van de Big Bang Theory. Al zie je ze 20x, ze blijven leuk. Om 13:30 uur (plaatselijke tijd) zijn we vervolgens geland in Varadero.

Vanaf daar was het een fluitje van een cent om een taxi te regelen die ons naar ons hotel voor 1 nacht in Varadero zou brengen. Dat hotel lag een redelijk eind van de luchthaven, maar dan wel weer vlak bij het busstation die we de volgende dag nodig zouden hebben dus dat was handig. Aangekomen in het hotel bleek het all-inclusive te zijn dus dat was een plezierige bijkomstigheid als je –zoals wij- van eten en drinken houdt. Prima hotel verder, mooi zwembad en redelijk eten. Al is de standaard wel dat het allemaal erg gedateerd is qua inrichting en voornamelijk de staat van onderhoud. Gewoon de verwachtingen wat naar beneden, dan valt het allemaal prima te doen. We hebben na het inchecken even een uurtje aan het zwembad gelegen met een biertje (Danny) en een volledig onbestemd drankje met een scheutje frisdrank + 13 soorten verschillende alcohol (Anja). Prima te doen. Daarna een warm- en koud buffet en toen ging qua energie eigenlijk wel het licht uit en zijn we lekker gaan slapen.