Zesde dag in Cuba, donderdag 8 november 2018

8 november 2018 - Vinales, Cuba

Vanmorgen zijn we super vroeg opgestaan om met de bus richting Vinales te gaan. Nou ja, vroeg, in de bouw beginnen ze vroeg, maar evengoed was het 06:30 uur. Na snel de koffers ingepakt te hebben zijn we richting het plein gelopen om daar een taxi te nemen richting het busstation. Nog best een eind rijden en om 08:00 uur waren we daar ter plaatse. De bus vertrok pas om 09:00 uur dus we konden lekker rustig aan doen. Eenmaal in de bus was het voorzichtig dommelen geblazen. Onderweg mochten we er nog een half uurtje uit in Las Terrazas, een prachtig mooi natuurgebied, volledig aangelegd door kunstenaars. Erg mooi. Uiteindelijk kwamen we om 12:30 uur aan in Vinales en zijn we per taxi naar ons verblijf voor de komende 2 dagen gegaan. Die taxi bleek wat onzinnig: het verblijf lag letterlijk achter het busstation, maar ja, weet dat maar eens. De casa particulara is helemaal prachtig: schoon, mooi gelegen aan de voet van een prachtig gebergte met super vriendelijke mensen. Al meteen verzon men voor ons een toertje per taxi waarbij we 4 bezienswaardigheden uit de omgeving konden bekijken: een enorme rotstekening, een super mooi uitzicht en 2 grotten, waarvan 1 met een bootje. Dat hebben we gedaan voor 25 CUC in totaal (zo’n 20 euro) waarbij we bijna 3 uur zijn weggebleven. Helemaal leuk! Een super mooie omgeving dat Vinales met prachtige groene bergen/heuvels, tabaksplanten, grotten en overal palmbomen, roofvogels en ander mooi natuurschoon. Een heerlijk tripje. Onderweg kom je dan ook karren met een paard ervoor tegen, maar ook een boer met 2 ossen voor zijn wagen, vrachtwagens met 20 man achterin de laadbak en van allerlei gemotoriseerd materieel. Onze taxi bleek een echte oude oldtimer te zijn dus dat erg leuk. Vanavond hebben we in onze casa particulara gegeten (prima!!!) en vanavond gaan we het dorpje nog even in. Morgen hebben we een lange trip geboekt om per paard de tabaks- en koffievelden in te gaan dus dat wordt nog een belevenis. Normaal gesproken moet ik niets van paarden hebben (tenzij om en om gebakken en met een uitje/paprika) maar goed, het is het ultieme vervoermiddel voor de heuvels dus ik ga het beleven. Tot morgen iedereen weer.